SMF

L'école constructive de Markov

The constructivist school of Markov

Maurice Margenstern
L'école constructive de Markov
     
                
  • Année : 1995
  • Fascicule : 2
  • Tome : 1
  • Format : Électronique
  • Langue de l'ouvrage :
    Français
  • Pages : 271-305
  • DOI : 10.24033/rhm.9
Cet article donne les principales caractéristiques de l'école constructive d'Andrej Andreevich Markov (1903–1979). Après un bref rappel de la situation des mathématiques et de la logique au début du xxe siècle, on évoque rapidement la naissance de l'intuitionnisme et de la théorie des fonctions récursives. On décrit ensuite les objets et les méthodes du constructivisme de Markov. A titre d'exemples on expose les principaux résultats relatifs à l'analyse réelle selon le point de vue de Markov. On termine en soulignant l'intérêt de ces résultats pour les mathématiques d'aujourd'hui.
This paper sets out the main features of the constructivist school, as promoted by Andrej Andreevich Markov (1903–1979). After a short survey of the situation pertaining in mathematics and logic, at the beginning of the 20th century, the emergence of intuitionism, and of recursive function theory, is sketched in. The paper then outlines the aims and methods of Markov's constructivism — reviewing, by way of illustration, the major results obtained through Markov's approach, in the field of real-number analysis. Finally, emphasis is laid on the current relevance of such results for present-day mathematics.


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